API چیست ؟
نوشته شده توسط : جعفر

API چیست ؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید تعریفی از عبارت API  داشته باشیم. API  یا ( رابط برنامه نویسی کاربردی) مخفف عبارت Application Programming Interface استهمچنین API یکی از مفاهیم پر کاربرد در زبان های برنامه نویسی است. ممکن است شما هم شنیده باشید که بعضی از سایت ها می گویند ما به شما API می دهیم. در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که اصولا کد API چیست؟ چه کاری انجام می دهد و چه تاثیری بر روی طراحی سایت ما دارد؟

مفهوم API

همانطور که گفتیم API به معنی رابط برنامه نویسی کاربردی است به عبارتی دقیق تر API به دستور العمل هایی اشاره دارد که نرم افزارها، سخت افزارها، کامپوننت ها و سایت های اینترنتی به وسیله آن باهم در ارتباط هستند.
همانطور که کاربران با فشردن یک دکمه می توانند دستوری را به سخت افزارهای کاپیوتر انتقال دهند یا به وسیله کیبورد یا موس پیامی را به یک نرم افزار منتقل کنند، API نیز ابزاری است که نرم افزارها و سخت افزار ها به وسیله آن و بدون دخالت انسان با هم در ارتباط قرار می گیرند و پیام ها و دستوراتی را به یکدیگر منتقل می کنند. در حقیقت در دنیای برنامه نویسی و کامپیوتر همکاری میان نرم افزارها و سخت افزارها تنها به وسیله API صورت می گیرد. اگر هنوز پاسخ سوال API چیست ؟ را درک نکرده اید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

طراحی سایت  یک موضوع و حرفه ای تخصصی است. شرکت طراحی سایتپیام آوا با ده سال تجربه در زمینه طراحی سایتو طراحی اپلیکیشن و بیش از 1000 نمونه کار موفق در زمینه طراحی سایتمی تواند حرفه ای ترین سایت ها را برای مشاغل مختلف طراحی و به شما عزیزان تقدیم کند. طراحی سایت حرفه ای را با پیام اوا پردازش تجربه کنید.

API چیست

 API چگونه کار می کند

بگذارید با یک مثال ساده نحوه کار API را برای شما توضیح بدهم. فرض کنید شما یک فروشگاه آنلاین لوازم خانگی برای حجره پدربزرگ خود در بازار تهران طراحی کرده اید تا از این طریق میزان فروش پدر بزرگ شما افزایش یابد و شما هم در کسب و کار خانوادگی فعالیتی داشته باشید. بعد از گذشت چند سال به این نتیجه می رسید که برای گسترش بازار خود بهتر است که یک اپلیکیشن موبایل هم طراحی کنید. خب حالا باید هر آنچه که در سایت به نمایش در می آید در اپلیکیشن نیز همان اطلاعات به نمایش درآید. اگر موجودی فروشگاه شما ۲۰ تلویزیون سامسونگ است و خریداری به وبسایت شما مراجعه کرد و یک تلویزیون سامسونگ سفارش داد موجودی شما در سایت به ۱۹ تغییر می کند. خب کاملا بدیهی هست که این تغییر در اپلیکیشن فروشگاه شما نیز باید سریعا اعمال شود. در یک کلام API نقش سیم رابط و محور انتقال اطلاعات میان نرم افزارها و سخت افزارها در دنیای وب است.

مزیت استفاده از API

یکی از مهمترین مزیت های استفاده از API بحث های امنیتی در دنیای وب است. رابطهای برنامه نویسی این مزیت را برای وبسایت شما ایجاد می کنند که دسترسی مستقیم سیستم های دیگر به اطلاعات حساس یا خصوصی وبسایت شما بسته شود. بنابراین از لحاظ امنیتی وبسایت شما در معرض خطرات بسیار کمتری قرار می گیرد. همچنین همانطور که گفتیم API ارتباط میان سیستم های اطلاعاتی مختلف تعریف شده و استاندارد جهانی را تسهیل می کند و در نتیجه ارسال و دریافت اطلاعات میان این سیستم ها با سرعت بیشتری انجام می شود.

 API های برنامه نویسی

مجموعه دستوراتی که فریم ورک های برنامه نویسی مثل جاوا، php، لاراول و … در اختیار برنامه نویسان قرار می دهند نیز گونه ای از API  به حساب می آید. به عبارتی دقیق تر وقتی به نحوه عملکرد یک فریم ورک برنامه نویسی نگاه می کنیم، برنامه های مختلف باید به شکل استاندار شده ای با هم در تعامل باشند. هسته مرکزی فریم ورک به طور کلی یک نرم افزار است که فعالیت های متعددی را با فراخوانی دستوراتی از پیش تعریف شده به فریم ورک ارسال می کند.

API چیست

همچنین علاوه بر فریم ورک ها، هسته های سیستم عامل ها مانند ویندوز و لینوکس نیز دارای API هستند. به طور کلی برنامه های نرم افزاری با فراخوانی این دستورات بر روی فعالیت های سیستم عامل کنترل های خود را اعمال می کنند.

تفاوت وب سرویس و API

مثال دیگر و پرکاربرد این روزهای تجارت آنلاین وب سرویس های بانکها و ارتباط فروشگاه های آنلاین با آنهاست. هر سایت فروشگاهی برای ارائه خدمات فروش آنلاین لازم است که با وب سرویس های بانک ها در ارتباط باشد. در فرآیند پرداخت آنلاین سایت فروشگاه آنلاین مبلغ کالا و اطلاعات مشتری را به بانک اعلام می کند و در مرحله بعد وب سرویس های تعریف شده در بانک، اطلاعات لازم برای شروع پرداخت را به فروشگاه ارسال می کنند و مشتری با این اطلاعات به سایت بانک هدایت می شود.

برخی از API های پرکاربرد

API در انواع مختلف در سخت افزارها و نرم افزارها وجود دارند. برخی از انواع شناخته شده ی API عبارتند از:
– API سیستم عامل ویندوز برای برنامه نویسی و ارتباط با هسته ویندوز
– API سایت توئیتر برای توسعه ی رابط کاربری سفارشی روی کامپیوترهای رومیزی و گوشی های موبایل
– API جاوا برای برنامه نویسی و ارتباط با هسته ی کتابخانه های جاوا
– API نقشه گوگل برای نمایش نقشه و دریافت اطلاعات در مورد مکان های مختلف جهان
– API بانک های مختلف برای انجام پرداخت آنلاین

نکته پایانی

طراحی سایت حرفه ای در دنیای امروز نیاز به همکاری یک تیم متخصص در زمینه های مختلف دارد. ما در شرکت پیام آو با بهره گیری از متخصصین برنامه نویسی و طراحان گرافیک یک طراحی سایت شرکتی و یا فروشگاه آنلاین با استاندارد های روز دنیا را به شما تحویل می دهیم.

 





:: بازدید از این مطلب : 242
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: